LOGOPEDA SZKOLNY
JAKIE MOGĄ BYĆ PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD WYMOWY U DZIECI?
GŁÓWNE ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Wyniki najnowszych badań udowadniają, że dzieci uczą się języka ojczystego już w brzuchu mamy. Po urodzeniu rozpoznają jego melodię, intonację, uspokajają się przy znanych sobie brzmieniach i są na nie wyczulone. Każdy, kto miał okazję opiekować się choć przez chwilę noworodkiem lub niemowlęciem, wie, że komunikują się z nami o wiele wcześniej niż wypowiedzą swoje pierwsze słowo. Dziecko uczy się języka na swój własny sposób, ale w procesie nabywania mowy możemy wyróżnić uniwersalne dla wszystkich etapy. Podobnie jest w rozwoju ruchowym: w pewnym momencie oczekujemy podnoszenia główki, przekręcania się z pleców na brzuch, pełzania, raczkowania, siadania i w końcu chodzenia.
Najogólniej rozwój mowy możemy podzielić na cztery etapy:
- Okres melodii (0-1 rok życia)
- Okres wyrazu (1-2 r. ż.)
- Okres zdania (2-3 r. Ż.)
- Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.)