Statystyki

  • Odwiedziło nas: 534388
  • Do końca roku: 237 dni
  • Do wakacji: 44 dni

Kontakt

Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Samborowie

E-mail: sekretariat@zssamborowo.edu.pl

tel./fax (089) 647-60-23

 

Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. LOGOPEDA SZKOLNY

LOGOPEDA SZKOLNY

JAKIE MOGĄ BYĆ PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD WYMOWY U DZIECI?

GŁÓWNE ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA

Wyniki najnowszych badań udowadniają, że dzieci uczą się języka ojczystego już w brzuchu mamy. Po urodzeniu rozpoznają jego melodię, intonację, uspokajają się przy znanych sobie brzmieniach i są na nie wyczulone. Każdy, kto miał okazję opiekować się choć przez chwilę noworodkiem lub niemowlęciem, wie, że komunikują się z nami o wiele wcześniej niż wypowiedzą swoje pierwsze słowo. Dziecko uczy się języka na swój własny sposób, ale w procesie nabywania mowy możemy wyróżnić uniwersalne dla wszystkich etapy. Podobnie jest w rozwoju ruchowym: w pewnym momencie oczekujemy podnoszenia główki, przekręcania się z pleców na brzuch, pełzania, raczkowania, siadania i w końcu chodzenia.

Najogólniej rozwój mowy możemy podzielić na cztery etapy:

  • Okres melodii (0-1 rok życia)
  • Okres wyrazu (1-2 r. ż.)
  • Okres zdania (2-3 r. Ż.)
  • Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.)

Czytaj więcej o: JAKIE MOGĄ BYĆ PRZYCZYNY POWSTAWANIA WAD WYMOWY U DZIECI?